آگهیو
آگهیو
تجربهٔ رانندگی با مازراتی MC20

تجربهٔ رانندگی با مازراتی MC20

بسیاری از خودروسازان جسارت رویارویی با فراری را ندارند اما وقتی نام برند شما مازراتی باشد و قصد داشته باشید با یک سوپراسپرت جدید ۶۳۰ اسب بخاری دوباره به دوران شکوه گذشته بازگردید، اجازه نخواهید داد شریک سابقتان هرچقدر هم که باتجربه باشد، مانع شود. MC20 اولین مازراتی موتور وسط از زمان مدل‌های بورا و مراک دههٔ ۷۰ محسوب می‌شود. کوپه‌ای که هم‌اکنون با آن رانندگی کرده‌ایم آغاز راه است زیرا در آینده نسخه‌های الکتریکی و کانورتیبل MC20 هم به بازار خواهند آمد.

در سال ۱۹۹۷، مازراتی و فراری زیر نظر فیات باهم متحد شدند و این حرکت جاه‌طلبی‌های سوپراسپرتی مازراتی را محدود کرد. سپس دو شرکت در سال ۲۰۰۵ از هم جدا شدند و هرچند مازراتی به خاطر قرارداد طولانی‌مدتی که با فراری دارد هنوز از پیشرانه‌های این شرکت در محصولات مختلف خود استفاده می‌کند اما استراتژی نیزهٔ سه‌شاخ مودنا استقلال مهندسی کامل از اسب رقصان مارانلو است.

MC20 به‌نوعی مازراتی را ریست خواهد کرد زیرا از برخی قطعات کلیدی آن مثل پیشرانهٔ V6 در محصولات آیندهٔ این شرکت استفاده خواهد شد. MC20 علاوه بر اینکه پرچم‌دار مازراتی است، این شرکت را به مسابقات هم بازخواهد گرداند و به همین دلیل، شرکت ایتالیایی دالارا که خودروهای مسابقه‌ای تولید می‌کند برای توسعهٔ MC20 با مازراتی همکاری کرده است. پایه و اساس این سوپراسپرت جدید یک شاسی فیبر کربنی با زیرساختار آلومینیومی برای پشتیبانی از تعلیق و پیشرانه است. بخش عمده‌ای از بدنه هم از فیبر کربن ساخته شده است.

MC20 که برای تجهیز به پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی طراحی شده است، ۵۱ میلی‌متر از فراری F8 تریبوتو کشیده‌تر است و حدود ۱۶۵۰ کیلوگرم وزن دارد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 سوپراسپرت مازراتی که با نام Nettuno شناخته می‌شود (در ایتالیایی به معنی نپتون)، به سیستم روغن‌کاری کارتل خشک و تکنولوژی پیش احتراق مجهز است که از فرمول یک گرفته شده است. این موتور توئین توربو ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ ساخت ترمک این نیرو را به دیفرانسیل لغزش محدود عقب انتقال می‌دهد. سیستم کنترل الکترونیکی دیفرانسیل هم برای خودرو قابل سفارش خواهد بود.

این پیشرانه حداکثر نیروی خود را در گسترده وسیعی ارائه می‌کند و به لطف این ویژگی، در حالت رانندگی GT موتور در دور زیر ۴ هزار rpm کار می‌کند. در این محدوده، منحنی گشتاور پرقدرت نیز کشش خوبی را فراهم می‌کند. در حالت اسپرت اما پیشرانه در دنده‌های سنگین‌تر با اشتیاق به ردلاین ۸ هزار rpm می‌رسد و سیستم پیش احتراق هم پاسخگویی فوق‌العادهٔ پدال گاز و تطبیق‌پذیری زیادی در سراسر محدودهٔ دور موتور را فراهم می‌کند.

تحویل قدرت موتور به‌صورت خطی بوده و هرچه بیشتر آن‌را تحت‌فشار قرار دهید مصمم‌تر می‌شود. همچنین غرش پیشرانه هم بدون تقویت مصنوعی، به داخل کابین هجوم می‌آورد. سرعت افزایش دنده‌ها عالی است اما گیربکس دوکلاچهٔ خودرو همیشه با عملکرد فوق‌العادهٔ موتور هماهنگ نیست و گاهی معکوس‌های بیهوده‌ای می‌دهد. MC20 به لطف عملکرد عالی لانچ کنترل، ظرف تنها ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به لطف قدرت بالای پیشرانه و همین‌طور سطح عظیمی از کشش، تا زمانی که عقربهٔ سرعت‌سنج به عدد سه‌رقمی (به مایل بر ساعت) نرسد، از شتاب خودرو کاسته نمی‌شود. حداکثر سرعت این سوپراسپرت ایتالیایی هم طبق اعلام مازراتی ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

MC20 به زیبایی در پیچ‌ها می‌چرخد و ساختار فیبر کربنی و شاسی آن به‌خوبی با کمک‌فنرهای تطبیقی با بازوهای کنترلی در جلو و تعلیق چند اتصالی در عقب هماهنگ هستند. سواری خودرو نیز به شرطی که کمک‌فنرها در حالت نرم قرار گیرند، حتی برای استفاده‌های روزانه هم تقریباً خوب خواهد بود. فرمان که از نیروی کمکی الکتریکی بهره می‌برد، وزن سبکی دارد اما درعین‌حال سریع و دقیق است و این امکان را فراهم می‌کند تا راننده با اطمینان وارد پیچ‌ها شود. به همین دلیل MC20 خودرویی است که اکثر رانندگان می‌توانند بدون ترس و وحشت با آن رانندگی کنند.

البته کسانی که هیجان بیشتری می‌خواهند می‌توانند کنترل پایداری را خاموش کرده و عقب خودرو را منحرف کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های MC20 که به راننده اطمینان و اعتمادبه‌نفس می‌دهد، ترمزهای قدرتمند آن است که از دیسک‌های کربن سرامیکی ۱۵.۴ اینچی در جلو و ۱۴.۲ اینچی در عقب با کالیپرهای شش و چهار پیستونهٔ برمبو تشکیل شده است. البته ترمزها پیش از آنکه نهایت توان خود را ارائه کنند باید کمی گرم شوند اما وقتی این اتفاق رخ دهد، قدرت توقف نفس‌گیری را ارائه می‌کنند.

MC20 با قیمت حدودی ۲۱۳ هزار دلار، رقبای موتور وسط قدرتمندی را هدف قرار داده است اما مازراتی امیدوار است که فروش سالانهٔ این خودرو به ۱۵۰۰ دستگاه برسد. البته این رقم شامل هم این نسخهٔ جاده‌ای فعلی و هم نسخهٔ مسابقه‌ای آینده خواهد بود. تحویل سوپراسپرت مازراتی به خریداران در آمریکای شمالی اواخر امسال آغاز خواهد شد. به‌طورکلی، MC20 باعث شد بفهمیم چرا مازراتی زمانی که زیر سایهٔ فراری قرار داشت، با محدودیت ساخت سوپراسپرت مواجه بود اما حالا که این برند اصیل از بند اسب مارانلو آزاد شده، آماده است نشان دهد که چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.

 

مشخصات فنی:

 

منبع:Car&Driver

سیتی ترنسفورمر،خودرو الکتریکی جذاب

اولین ربات مشترک هیوندای و بوستون داینامیک معرفی شد

تولید کامیون تمام الکتریکی ولتا زیرو

میشن R کانسپت در مونیخ

معرفی لندروور دیفندر ۲۰۲۲

معرفی مک لارن اسپیدتیل آلبرت

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط