آگهیو
آگهیو
مقایسه رنو داستر و چری تیگو 7

مقایسه خودرو رنو داستر و چری تیگو ۷

بازار داغ خودروهای شاسی بلند مشتریان متنوعی را در بر می‌گیرد. این روزها عده کمی از مشتریان هستند که برای مصارف خارج جاده‌ای یک خودروی شاسی بلند بخرند و اکثر مشتریان تنها علاقه‌مند به ظاهر خودروهای شاسی بلند هستند.

به همین دلیل کمتر خودروسازی نیز دیگر به خود زحمت داده و کراس اوور چهارچرخ تولید می‌کند و هر روز که می‌گذرد شاهد عرضه کراس اوورهای تک دیفرانسیل بیشتری در بازار هستیم. در این بین هم هستند کراس اوورهایی که همچنان با سیستم چهارچرخ محرک قابل دسترسی‌اند و رنو داستر یکی از ارزان‌ترین و در عین حال قابل‌ترین آن‌ها است.

 

معرفی رنو داستر و چری تیگو ۷

در ابتدای مقاله مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ به معرفی مختصری از این دو خودرو می‎‌پردازیم. داستر از سال ۲۰۱۶ در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل در بازار ایران عرضه شد و مدل‌های ۲۰۱۸ آن را نیز در بازار می‌توان یافت. داستر در بازار جهانی و به‌خصوص اروپا یک خودروی بسیار ارزان و رده پایین محسوب می‌شود و به همین دلیل چیز زیادی برای عرضه ندارد، در عوض رنو سعی کرده تا این خودرو را تا حد امکان، کاربردی، باکیفیت و ساده تولید کند.

در سمت مقابل مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷، کراس اوور چینی تیگو ۷ را داریم که یک محصول مدرن با انبوهی از امکانات و البته طراحی جذاب است. تیگو از نظر قیمتی رقیب مستقیم داستر است و به لطف توانایی و مشخصاتش فروش بهتری را نیز تجربه می‌کند. با این وجود تیگو جزو کراس‌اوورهای تک دیفرانسیل بازار است و در مورد توانایی خارج جاده‌ای آن ابهامات فراوانی وجود دارد.

مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ از نظر طراحی

در این بخش از مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ باید گفت که این دو خودرو از نظر طراحی تفاوت بسیار با هم دارند. داستر از از یک طراحی جعبه‌ای و بیشتر مانند خودروهای آفرودی بهره‌مند است که البته سادگی زیادی نیز دارد. گرچه داستر به عنوان ارزان‌ترین کراس‌اوور بازار اروپا، در خارج از مرزهای کشورمان طراحی قابل قبولی داشته باشد اما در بازار ایران با قیمت بالایی که این خودرو دارد، بسیاری از مشتریان طراحی آن را بیش از حد ساده و ارزان می‌بینند.

نمونه‌های اولیه داستر ظاهر بسیار ساده‌ای داشتند که بازار نیز چندان اشتیاقی به آن‌ها نشان نداد. این نمونه‌ها در دیزاین داخلی نیز بیشتر شبیه همان تندر بودند. بعدتر اما نگین خودرو نسخه به‌روزرسانی شده را با رینگ‌ها و چراغ‌های جدید و طراحی داخلی متفاوت روانه بازار کرد. این مدل‌ها با رینگ‌های تیره رنگ، گرافیک جدید چراغ‌ها و سپرهای جدید توانست بیشتر نظر بازار را به خود جلب کند به خصوص که در آن زمان داستر با خیل عظیمی از خودروهای چینی بی نام و نشان مواجه بود و حداقل از برند معتبر تری بهره‌مند بود.

تغییر بزرگتر در رنو داستر مربوط به داخل کابین است، یعنی جایی که شاهد داشبورد و غربیلک فرمان کاملا جدیدی هستیم. طراحی داخلی گرچه همچنان بسیار ارزان و در حد خودروهای عادی بازار است ولی نسبت به تندر و قبل خود بسیار بهتر شده‌است. پشت‌ آمپرها نیز گرافیک بهتری دارند. یکی از بهترین اصلاحات رنو در سری‌های آخر داستر تعویض دسته دنده بزرگ این خودرو با یک دسته دنده نرمال است. از نظر فضای داخلی و فضای بار داستر واقعا خودروی کاربردی‌ است و چهار سرنشین در راحتی کامل می‌توانند در کابین بنشینند. فضای صندوق نیز جادار و کاربردی است و شکایتی از این نظر وجود نخواهد داشت.

در سمت دیگر مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ از نظر طراحی، کراس اوور چینی چری تیگو ۷ قرار دارد که از هر زاویه‌ای نگاه کنید متفاوت از داستر است. کراس اووری با بدنه تخم مرغی، طراحی به‌روز و اسپرت و البته زیباتر که به خوبی نشان می‌دهد اتومبیلی جدیدتر است. تیگو ۷ همه شاخصه‌های خودروی مشتری‌پسند را دارد، از نظر ابعاد و زوایا نیز برخلاف خیلی از کراس اوورهای چینی که ابعاد نامتناسبی دارند، تیگو دارای عرض و ارتفاع خوبی است و مانند خودروهای مطرحی همچون توسان، اسپورتیج یا MG GS دیده می‌شود. جلوپنجره خاص و چراغ‌های روشنایی در روز نیز ظاهری مدرن‌تر و پویا در مقایسه با داستر را برای تیگو فراهم کرده‌اند.

برتری طراحی تیگو ۷ بر رقیب فرانسوی درون کابین نیز با قدرت بیشتری ادامه دارد. واقعا بابت این طراحی خوب باید به چری تبریک گفت چون طراحی آن نه تنها از بسیاری از رقبای هموطنش بهتر بلکه در حد خودروهای روز بازار بین المللی است. در کابین تیگو باید به مواردی چون نمایشگر رنگی بزرگ روی داشبورد، طرح چوب روی کنسول مرکزی، تودوزی چرمی نارنجی برای صندلی‌ها و روی داشبورد و پشت آمپرهایی با طرح خاص اشاره کرد. در بخش طراحی به وضوح برتری با تیگو ۷ است مگر اینکه به طرح‌های ساده علاقمند باشید.

مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ از نظر مشخصات فنی

در ادامه به مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ از نظر فنی می‌پردازیم. رنو داستر از یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند که با موتور مورد استفاده در رنو مگان‌ ۲۰۰۰ بازار ایران یکسان است. این موتور نیروی خود را به یک گیربکس چهار دنده خودکار انتقال می‌دهد. سیستم چهارچرخ محرک نیز در داستر موجود است. سیستم چهارچرخ محرک در داستر امکان انتخاب بین سه حالت انتقال نیروی تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل خودکار و دو دیفرانسیل قفل را می‌دهد. در حالت دو دیفرانسیل قفل یا حالت لاک، نیرو به صورت مساوی به چرخ‌های جلو و عقب ارسال می‌شود.

تیگو ۷ در سمت دیگر مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷، از موتوری کوچکتر استفاده می‌کند که به لطف بهره‌گیری از توربوشارژر توانایی تولید قدرت و گشتاور بالاتری در مقایسه با داستر را دارد. این موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس ۶ دنده دوبل کلاچ به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. موتور کم حجم تیگو ۷ در ترکیب با گیربکس مدرن این خودرو سبب شده‌است تا نه تنها خودرویی سریع‌تر از داستر باشد بلکه مصرف سوخت ترکیبی آن نیز بیش از دو لیتر کمتر از داستر شود.

به طور قطعی نمی‌توان برتری یک خودرو را بر دیگری عنوان کرد چون در بخش موتور و گیربکس تیگو ۷ خودرویی قوی‌تر و مدرن‌تر است، اما در عوض داستر می‌تواند کم دردسر بودن موتورهای تنفس طبیعی و سیستم چهارچرخ محرک خود را به عنوان اهرم‌های فشار رو کند.

 

مقایسه رنو داستر و تیگو ۷ از لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی

در ادامه به مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ از نظر امکانات و آپشن‌های رفاهی می‌پردازیم. همانطور که رنو لوگان خودرویی بسیار ضعیف از نظر آپشن است پس تعجبی ندارد که داستر شکل گرفته بر اساس این خودرو نیز در بخش آپشن چندان دست پری ندارد. امکانات این خودرو حتی در سطح خودروهای قدیمی بازار نیز نیست چون حتی مواردی مانند سانروف و تهویه خودکار نیز در داستر به چشم نمی‌خورد.

به طور کلی امکانات داستر را با همان خودروهایی چون لوگان و مگان می‌توان قیاس کرد. در عوض چری سعی کرده تا تیگو را تا حد امکان مجهز کند. در این بخش از مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷، کراس اوور چینی با داشتن امکاناتی چون سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور فشار باد تایر و… داستر را ضربه فنی می‌کند.

در لیست زیر می‌توانید امکانات رفاهی دو خودرو را با جزییات بیشتری با هم مقایسه کنید.

مقایسه ایمنی رنو داستر و چری تیگو ۷

در بخش ایمنی مقایسه دو خودرو مقداری سخت‌تر است. تیگو ۷ با داشتن ۶ عدد کیسه هوا و سیستم کنترل کشش و پایداری استاندارد روی کاغذ برتری خود را نشان می‌دهد؛ علاوه‌بر این تیگو ۷ توانسته در تست ایمنی موسسه CNCAP چین ۵ ستاره ایمنی را دریافت ‌کند.

رنو داستر در عوض به صورت استاندارد تنها ۲ ایربگ دارد و سیستم کنترل پایداری آن نیز یک آپشن اضافی است ولی با همین دست خالی داستر توانسته ۳ ستاره ایمنی را از موسسه EuroNCAP دریافت کند! گرچه سه ستاره ایمنی را نمی‌توان عالی دانست ولی می‌تواند برای ارزان‌ترین کراس‌اوور جهان قابل قبول باشد؛ البته نبود ترمز دیسکی در چهارچرخ نیز از ضعف‌های اصلی داستر به شمار می‌رود.

تجهیزات ایمنی رنو داستر و چری تیگو ۷ را در جدول زیر با هم مقایسه کنید:

تجربه رانندگی با رنو داستر و چری تیگو ۷

در مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ در بخش تجربه رانندگی باید گفت که پشت فرمان داستر حس و حال تندر خودمان را در ارتفاعی بالاتر و با طراحی بهتری دارید. عایق‌بندی کابین نیز چندان تفاوتی با تندر ندارد و کاملا مشخص است خودرویی با همان سطح کیفی را سوار شده‌اید. شروع به حرکت رنو داستر تا حدودی ناامید کننده است. گیربکس چهار دنده بخش زیادی از کشش موتور را به هدر می‌دهد و به همین خاطر داستر اصلا خودروی چالاک و سریعی محسوب نمی‌شود. سیستم تعلیق ساده داستر نیز هندلینگ متوسطی را برای این خودرو به ارمغان آورده است. با این وجود در زمینه کیفیت سواری داستر عملکرد بدی ندارد و می‌تواند خودرویی راحت در سفر باشد.

نکات منفی که توجهمان را در رانندگی با داستر جلب کردند، ضعف کولر خودرو در روزهای گرم تابستان، نفوذ بالای صدای موتور به کابین در دورهای بالا و عملکرد گیربکس بودند. داستر در خارج جاده خودروی توانمندی است و می‌تواند بهتر از خیلی از کراس اوورهای گران‌تر از خودش عمل کند. کافی است سیستم چهار چرخ محرک را در حالت لاک (قفل) قرار دهید و ببینید این خودروی کوچک فرانسوی چطور با کمال تعجب برایتان کوه نوردی می‌کند. ارتفاع کف خودرو از زمین نیز مناسب رانندگی خارج جاده‌ای است و کف داستر خیلی کمتر از دیگر کراس اوورها به زمین گیر می‌کند. داستر تمام ناتوانی‌هایش در جاده را در خارج جاده برایتان جبران می‌کند پس اگر علاقه‌مند به کوهنوردی با کراس اوور کم هزینه خود هستید داستر می‌تواند انتظارات شما را برآورده کند.

تیگو ۷ در خارج از جاده حرف چندانی برای گفتن ندارد و با توجه به نبود سیستم چهارچرخ محرک حتما در خارج از جاده گیر خواهد کرد. گیربکس‌های دوبل کلاچ نیز ذاتا گزینه‌های خوبی برای آفرود نیستند. در عوض تیگو ۷ در جاده از داستر یک بازنده می‌سازد. موتور توربو این خودرو مقداری تاخیر دارد ولی با فعال شدن توربوها تیگو ۷ به خوبی شتاب می‌گیرد و هماهنگی مناسبی هم بین موتور و گیربکس وجود دارد. کیفیت سواری تیگو ۷ نیز بهتر از داستر است و پایداری آن نیز بالاتر ارزیابی می‌شود. اگر بخواهیم از سواری تیگو ایراد بگیریم باید به عایق‌بندی کابین و ضربات جزیی در تعویض دنده اشاره کرد. البته هر دو این ایرادات در برابر داستر نمود چندانی ندارند، چون عایق‌بندی داستر نیز چندان قابل قبول نیست.

به‌طور کلی در مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ باید بدانید که برای یک استفاده شهری یا سفر، این تیگو ۷ است که برتری خود را به رخ داستر می‌کشد به خصوص که توانایی‌های حرکتی این خودرو در کنار امکانات رفاهی بیشتر لذت رانندگی و سواری تیگو ۷ را دو چندان می‌کنند. در عوض داستر شاید با امکاناتش نتواند توجه شما را به خود جلب کند ولی می‌توانید لذت طبیعت‌گردی آخر هفته را با آن تجربه کنید و توانایی‌های آفرودی آن واقعا قابل ستایش است.

 

مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ از لحاظ شرایط بازار

در خصوص وضعیت بازار با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، خرید رنو داستر به صورت صفر کیلومتر در بازار امکان‌پذیر نیست. در عوض برای خرید چری تیگو ۷ هم به صورت صفر کیلومتر و هم به لطف ظاهر و امکانات در نمونه دست دوم می‌توانید اقدام کنید. شبکه خدمات پس از فروش هر دو خودرو گسترده است؛ ولی در این بخش نیز عرضه کننده چری دست بالاتر را دارد. در عوض مشتریان داستر نیز با توجه به اشتراکات فنی زیاد داستر با دیگر ساخته‌های رنو مانند مگان و لوگان نگرانی چندانی ندارند.

نتیجه‌گیری مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷

به بخش پایانی مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ رسیدیم. رنو داستر تقریبا تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آفرود گذاشته است و در سایر فاکتورها نمی‌تواند توجه مشتریان را آنطور که شایسته است به خود جلب کند. البته نباید این را ضعف داستر ارزیابی کرد چون با توجه به قیمت رنو داستر در بازار جهانی، داستر اتفاقا خودرویی موفق، خوش ساخت و توانا است. داستر می‌تواند یکی از گزینه‌های خیلی خوب برای افرادی باشد که با کراس اوور خود به طبیعت نیز می‌روند و توانایی آفرودی برایشان تاحدودی اهمیت دارد.

کیفیت ساخت خوب و اطمینان بالای بخش فنی این خودرو نیز می‌تواند آن دسته از مشتریان را که به دنبال خودرویی کم دردسر و مطمئن هستند را به سمت داستر سوق دهد. در عوض داستر نمی‌تواند نظر مثبت افرادی که دنبال شتاب یا امکانات هستند را به خود جلب کند.

چری تیگو ۷ درست در سمت مقابل داستر است. تیگو ۷ پکیجی زیبا، مجهز و پیشرفته از امکانات و طراحی خوب در کنار توانایی حرکتی قابل قبول است. تیگو ۷ در سفر یا مسافت‌های شهر می‌تواند انتظارات بسیاری از مشتریان را برآورده کند. توجه داشته باشید که در طولانی مدت تیگو ۷ نیز به عنوان یک خودروی مجهز به موتور توربو نیاز به دقت و هزینه بالاتری در نگهداری دارد و در صورت خرابی می‌تواند هزینه بیشتری در مقایسه با داستر ساده را روی دست مالک بگذارد. با این وجود نباید احتمال خرابی را خیلی دخیل در تصمیم‌گیری کرد. در نهایت تیگو ۷ مناسب طرفداران زیبایی و تکنولوژی و داستر گزینه‌ای مناسب آفرود سواران هستند.

منبع:hamrah-mechanic.com

مقایسه هیوندای اکسنت و چری آریزو ۶

مقایسه خودرو کیا سراتو ۱۶۰۰ سایپا و رنو سیمبل

چری آریزو ۶ صفرکیلومتر بخرم یا النترا کارکرده؟

مقایسه کیا سراتو کوپه با هیوندای جنسیس کوپه

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط