آگهیو
آگهیو

کدام غذاها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند؟

سیستم ایمنی بدن به محافظت از بدن در برابر بیماری های قابل انعطاف ، مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. تغذیه بخش مهمی در اطمینان از قدرت سیستم ایمنی بدن است. مصرف منظم برخی غذاهای ناسالم ممکن است از عملکرد صحیح سیستم ایمنی جلوگیری کند.
برخی از منابع معتبر نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی قند اضافه و نمک اضافی با افزایش خطر برخی از بیماری های خود ایمنی و سایر بیماری های مزمن مرتبط است. از طرف دیگر ، خوردن غذاهایی که حاوی مواد مغذی خاصی هستند ، مانند ویتامین C ، ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

همه شرایط التهابی یا ایمنی از جمله چاقی و دیابت نوع ۲ ناشی از رژیم نیست. اختلالات محیطی ، داروها و استعدادهای ژنتیکی نیز در این امر نقش دارند. این مقاله غذاهای خاصی را که ممکن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند و سایر مواد غذایی که ممکن است به تقویت آن کمک کند ، بررسی خواهد کرد.

از خوردن این غذاها خودداری کنید!

هر کسی که بخواهد به عملکرد سیستم ایمنی بدن خود کمک کند ، بهتر است مواد غذایی زیر را محدود یا از مصرف آن ها اجتناب کند:

غذاهای فراوری شده

بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی چربی های ناسالم ، قندها و مواد افزودنی هستند. این مواد می تواند طعم ، بافت و ماندگاری محصول را بهبود بخشد ، اما همانطور که مطالعات نشان می دهد ، ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. برخی از غذاهای فرآوری شده با مقادیر زیاد مواد افزودنی شامل:

  • مواد غذایی کنسرو شده
  • وعده های غذایی مایکروویوی
  • چیپس
  • کیک و کلوچه

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خوردن غذاهای حاوی مواد افزودنی ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری التهابی یا متابولیکی مزمن را افزایش دهد.  این مطالعه مواد افزودنی مانند سوکرالوز ، آسپارتام ، کربوکسی متیل سلولز ، پلی سوربات ۸۰ ، سدیم و کاراگینان مورد بررسی قرار گرفت. محققان همچنین مشاهده کردند که افرادی که رژیم های غذایی حاوی مواد افزودنی زیادی دارند ، بیشتر دچار چاقی ، التهاب مربوط به سیستم ایمنی بدن و مقاومت به انسولین می شوند.

در همین حال ، یک بررسی مطالعاتی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف زیاد نمک ، شکر تصفیه شده ، چربی اشباع و اسیدهای چرب امگا ۶ ، همراه با کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ ، می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند. خوردن قند و چربی در غذاهای فرآوری شده نیز ممکن است منجر به مصرف بیش از حد کالری شود که می تواند خطر چاقی را افزایش دهد. چاقی می تواند منجر به التهاب شود ، که می تواند منجر به مقاومت به انسولین و همچنین بی نظمی در سیستم ایمنی بدن شود.

غذاهای سرشار از قند

افرادی که رژیم های غذایی قندی بالایی دارند ، خطر  چندین  بیماری  مزمن ، از جمله بیماری عروق کرونر قلب و دیابت نوع ۲ در آن ها افزایش می یابد. برخی از غذاهایی که دارای قند زیادی هستند عبارتند از:

  • مواد غذایی کنسرو ، مارمالاد و شیرینی جات
  • کلوچه و کیک
  • شیر طعمدار و محصولات لبنی شیرین شده
  • غلات صبحانه شیرین
  • نوشیدنی های شیرین ، مانند نوشابه

همچنین ، داشتن یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با بیماری ها محدود کند. این کار  با کاهش کارایی گلبول های سفید خون و افزایش التهاب انجام می شود.

غذاهای سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده

غذاهایی که فرآوری شده و دارای کربوهیدرات های تصفیه شده بالا هستند ، مانند آرد سفید و شکر تصفیه شده ، با افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو مرتبط هستند. برخی از غذاهایی که حاوی کربوهیدرات تصفیه شده هستند :

  • برنج سفید
  • نان سفید
  • شیرینی ، کلوچه و کیک هایی که با آرد سفید درست می شوند

غذاهایی مفید برای سیستم ایمنی سالم

داشتن یک رژیم غذایی کاملاً مغذی و غنی از مواد مغذی می تواند به حفظ وزن متوسط ​​بدن کمک کند که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. غذاهای زیر ممکن است مزایای خاص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را فراهم کنند.

میوه های خانواده مرکبات

این میوه ها منابع خوب ویتامین C هستند و یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ویتامین C دارای چندین ویژگی است که می تواند به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است. آنتی اکسیدان ها از مولکول های مهم بدن مانند پروتئین ها و کربوهیدرات ها در برابر آسیب های زیست محیطی و بیولوژیکی محافظت می کنند. ویتامین C همچنین به ارتقا انرژی متابولیکی و تنظیم هورمون کمک می کند و برای تولید کلاژن ضروری است. همان مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان که بیشتر افراد باید روزانه ۱۰۰-۲۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف کنند.

غذاهایی که روی دارند

روی یک ماده معدنی ضروری است. مصرف روزانه توصیه شده روی بین ۲ تا ۱۱ میلی گرم است که به سن و جنسیت فرد بستگی دارد. هنگامی که فرد باردار است ، به ۱۳ میلی گرم نیاز دارد. برخی منابع غذایی روی شامل:

  • صدف خوراکی
  • گوشت گاو
  • لوبیای پخته
  • غلات غنی شده
  • سینه مرغ
  • پنیر
  • نخود فرنگی

سبزیجات صلیبی

این سبزیجات ، به ویژه کلم بروکلی ، منابع خوبی از ترکیب سولفورافان هستند ، که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. سولفورافان دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد سرطانی است.سولفورافان از التهاب سلولهای ایمنی جلوگیری می کند ، که به گفته محققان ممکن است از پیشرفت سرطان جلوگیری کند.

زنجبیل

قرن هاست که مردم از زنجبیل برای افزودن عطر و طعم استفاده می کنند. اخیراً ، محققان اثرات آن را بر روی سیستم ایمنی بدن بررسی کرده اند. مصرف مکمل های زنجبیل با التهاب مرتبط با آرتروز و آرتریت روماتوئید مقابله می کند. این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که مکمل های زنجبیل به کاهش وزن بدن در افراد چاق کمک می کند. این موضوع بع این معناست که زنجبیل به طور غیر مستقیم سلامت سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود می بخشد ، زیرا چاقی با التهاب مزمن مرتبط است.

خلاصه

هر کسی که بخواهد به سیستم ایمنی بدن خود کمک کند بهتر است مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده ، قند و مواد افزودنی را محدود کند. این غذاها ممکن است عملکرد ایمنی بدن را سرکوب کنند. از سوی دیگر ، یک رژیم غذایی متنوع که سرشار از مواد مغذی باشد ، ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به کاهش التهاب کمک کند.

منبع:zibabeman.com

تغذیه مناسب برای قبل و بعد از تمرینات ورزشکاران و بدنسازان گیاهخوار

کدام مواد غذایی اشتها آور بوده و باعث گرسنگی می شوند؟

۲۵ نکته تغذیه ای برای بهبود سلامتی و افزایش طول عمر

zibabeman.com

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط